Rate this post

برای اینکه بتوانید با اتومبیل شخصی‌ از کشور خارج شوید باید با ارائه یک سری مدارک الزامی به اداره گمرک، مجوزی تحت عنوان کاپوتاژ ماشین شخصی را دریافت کنید. در این مقاله قسمت دوم گرفتن کاپوتاژ خودرو رو با هم بررسی می کنیم .قسمت اول رو نیز از اینجا میتونید ببینید.

 

مدارک لازم برای کاپوتاژ ماشین

مدارک موردنیاز برای کاپوتاژ ماشین شخصی به شرح زیر است:

  1. شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه؛ برگ سبز رنگ
  2. سند و فاکتور فروش خودرو؛ سند کارخانه
  3. کارت ماشین
  4. اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین‌المللی رانندگی یک‌ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی سه‌ساله
  5. بیمه‌نامه ایرانی
  6. گواهینامه بین‌المللی قبلی؛ در صورت داشتن اعتبار
  7. گذرنامه و کپی صفحه اول آن؛ دارای شش ماه تاریخ انقضاء
  8. چهار عدد عکس سه در چهار برای گواهی‌نامه بین‌المللی
  9. به همراه بردن خود ماشین شخصی به نمایندگی

 

مقدمات لازم برای سفر به ترکیه  با خودرو

برای کاپوتاژ خودرو به ترکیه و برنامه ریزی برای سفر به ترکیه با خودرو شخصی ابتدا باید مقدماتی را فراهم کنید که در ادامه به آنها اشاره شده است.

مدارک شخصی

جدا از این که برای مسافرت های خارج از کشور همیشه مدارک شخصی مورد نیاز است، همچنین برای طی کردن مراحل دریافت گواهینامه بین المللی در ترکیه و کاپوتاژ خودرو به مدارک شخصی خود احتیاج دارید.

این مدارک شامل موارد زیر است:

  • ? اصل و کپی پاسپورت
  • ? کارت ملی
  • ? شناسنامه
  • ? ارائه گذرنامه با حداقل اعتبار 6 ماه
  • ? سند خودرو
  • ? کارت ماشین
  • ? برگ سبز خودرو
  • ? بیمه نامه خودرو

 

 

 

 

در صورت کامل بودن مدارک و نبود مشکل در خودرو، مراحل کاپوتاژ حدود یک ساعت به طول خواهد انجامید و برگه‌ی تردد بین‌المللی (کاپوتاژ) برای خودروی شما صادر خواهد شد. و شما تنها لازم است هنگام خروج و ورود به کشور برگه‌ی کاپوتاژ را به ماموران گمرک ارائه دهید و مهر خروج و ورود را در آن ثبت کنید.
برخی هزینه‌ی دریافت برگه‌ی تردد بین‌المللی بر اساس اعلام کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی شامل موارد زیر است:

  • ترجمه گواهینامه موتور ۱,۴۱۰,۰۰۰ ریال
  • ترجمه گواهینامه یک ساله خودرو ۱,۴۱۰,۰۰۰ ریال
  • ترجمه گواهینامه سه ساله ۴,۱۴۰,۰۰۰ ریال
  • دفترچه مالکیت ۱,۳۰۰,۰۰۰ ریال
  • پلاک ترانزیت (خودرو) ۴,۲۵۰,۰۰۰ ریال
  • پلاک ترانزیت (موتور) ۲,۰۲۰,۰۰۰ ریال
  • کارنه دو پاساژ ۵ برگی ۲,۰۲۰,۰۰۰ ریال
  • کارنه دو پاساژ ۱۰ برگی ۲,۳۸۰,۰۰۰ ریال
  • کارنه دو پاساژ ۱۵ برگی ۲,۷۴۰,۰۰۰ ریال
  • کارنه دو پاساژ ۲۵ برگی ۳,۲۷۰,۰۰۰ ریال
  • کارت عضویت ۶۳۰,۰۰۰ ریال
  • مخدوشی غیر چاپگر ۱۴۰,۰۰۰ ریال
  • علامت CD و IR ۵۴,۰۰۰ ریال
  • تأئید سوابق مدارک بین الملل اعم از گواهینامه، دفترچه مالکیت، مدارک ترانزیت ۲۷۵,۰۰۰ ریال

هزینه‌ی بنزین در ترکیه چقدر است؟

بعد از دریافت مجوزهای لازم برای خود و ماشین‌تان شما می‌توانید با ارائه‌ی مدارک به ماموران گمرک از مرز‌های معتبری که اجازه‌ی خروج کاپوتاژ را می‌دهند سفر برون مرزی با خودرو شخصی‌تان را آغاز کنید. لازم به ذکر است لیست مرزهای معتبر برای تائید کاپوتاژ در گمرک به شما اعلام خواهد شد که شامل اغلب مرزهای زمینی ایران می‌شود.
شاید مهمترین مساله در سفر برون مرزی با خودرو هزینه‌ی بنزین باشد. در ایران به دلیل سوبسیدهایی که به سوخت تعلق می‌گیرد قیمت بنزین به مراتب پایین‌تر از متوسط جهانی و بسیاری از کشورهای منطقه است. از سوی دیگر در ترکیه نرخ بنزین از متوسط جهانی نیز بالاتر رفته. پس برای پرداخت مبالغ بالا جهت پر کردن باک بنزین‌تان آماده باشید.
نرخ بنزین برای هر لیتر بر اساس قیمت سهمیه‌ای برابر با 1500 تومان و قیمت بنزین آزاد برابر با لیتری 3500 تومان است. این در حالی است که قیمت بنزین در ترکیه برابر با 6.78 لیر در هر لیتر است که معادل آن به تومان با قیمت ارز 3380 تومان برابر است با 22.196 تومان.

بیمه‌ی خودرو‌ در ترکیه چگونه است؟

اگر ماشین‌تان بیمه نداشته باشد آن را از درب منزل هم نباید خارج کنید. قوانین راهنمایی و رانندگی برای بیمه‌ی خودروها نه تنها در ایران بسیار مهم و ضروری است بلکه در ترکیه هم باید در کنار اسناد ماشین و گواهینامه، بیمه‌ی خودروی خود را همواره به همراه داشته باشید. بیمه‌ی شخص ثالث نیز در ترکیه به اندازه‌ی ایران مهم است و در صورت بیمه نبودن، خودرو با جریمه‌های سنگین مواجه خواهد شد. به همین دلیل اگر قصد سفر به ترکیه با خودرو شخصی را دارید به شما توصیه می‌کنیم که حتما قبل از خروج از مرز مدارک بیمه‌ی خود را تکمیل کنید.
در تمامی مرزهای زمینی شرکت‌های بیمه‌گذار که خدمات بیمه‌ی ایرانی و ترکیه ارائه می‌کنند حضور دارند. پس به راحتی می‌توانید با مراجعه در ساعات اداری با پرداخت مبلغی حدود 500 تا یک میلیون تومان ماشین خود را بیمه‌ی ترکی کنید.
اگر از آن دسته افرادی هستید که قبل از شروع سفر باید همه چیز را مرتب و آماده کنید، می‌توانید به شرکت‌های بیمه‌ای که خدمات بیمه‌ی ترکیه ارائه می‌دهند مراجعه کنید و با صرف مبلغ ذکر شده خیالتان را از بابت بیمه خودرو و بیمه شخص ثالث جمع کنید.

پاسخ به سوالات متداول

❓ آیا می توان با خودرو شخصی به ترکیه سفر کرد؟

بله شما می توانید با طی کردن مراحل کاپوتاژ خودرو در ترکیه و دریافت گواهینامه بین المللی، با خودرو شخصی خود وارد خاک این کشور شوید.

❓ کاپوتاژ خودرو در ترکیه یعنی چه؟

به فرآیند دریافت گواهینامه بین‌المللی برای رانندگی در ترکیه، دریافت پلاک ترانزیت، و دیگر مجوزهای لازم برای بردن خودرو به ترکیه کاپوتاژ گفته می شود.

❓ صدور اجازه کاپوتاژ خودرو در ترکیه چقدر زمان می برد؟

اگر مدارک شما کامل باشد در گمرک ترکیه حدود یک ساعت را باید صرف کارهای اداری مربوط به کاپوتاژ خود خود نمایید.

❓ مدت زمان اعتبار برگه کاپوتاژ چقدر است؟

معمولا اعتبار این مجوز بین 6 ماه تا 1 سال و قابل تمدید می باشد.

❓ هزینه کاپوتاژ خودرو در ترکیه چقدر است؟

هزینه این فرایند در سال 2021 حدودا 1 میلیون تومان برآورد می شود.

 

 

مرزهای خروجی زمینی ایران به ترکیه کدامند؟

3 مرز زمینی مشترک میان ایران و ترکیه وجود دارد که بسته به مسیر انتخابی‌تان باید از یکی از آن‌ها خارج شوید. این 3 مرز عبارتند از مرز سرو، رازی و بازرگان.
کوتاه ترین مسیر برای خروج از ایران و ورود به ترکیه مرز بازرگان است. مرز بازرگان همچنین به دلیل فعالیت 24 ساعته‌اش از سوی مسافران ایرانی بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.
مرز سرو در منطقه‌ی کوهستانی و سردسیر واقع شده است و توصیه اکید می‌کنیم که در صورتی که در زمستان قصد مسافرت به ترکیه را دارید؛ این مرز را فراموش کنید.
اگر در تعطیلات عید یا ایام پر تردد قصد سفر به ترکیه را دارید، شاید بهتر باشد به سمت مرز بازرگان نروید. چراکه ممکن است ساعت‌ها منتظر بمانید. در این صورت خروج از مرز رازی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط

سوالی دارید؟ چت با Whatsapp