Rate this post

 

برای اینکه بتوانید با اتومبیل شخصی‌ از کشور خارج شوید باید با ارائه یک سری مدارک الزامی به اداره گمرک، مجوزی تحت عنوان کاپوتاژ ماشین شخصی را دریافت کنید. در این مقاله قسمت اول گرفتن کاپوتاژ ماشین رو با هم بررسی می کنیم .قسمت دوم این مقاله رو از اینجا می تونید ببینید.

کاپوتاژ خودرو

قبل از پرداختن به این مرحله ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که “کاپوتاژ دقیقا یعنی چه؟

کاپوتاژ به زبان ساده به معنای انجام اقدامات لازمه و دریافت مجوز برای عبور و مرور خودروی شخصی شما در مرز های بین المللی است.همانطور که گفته شد، مدارک کامل ماشین اعم از سند خودرو، کارت ماشین، برگ سبز و غیره را باید همراه خود داشته باشید.

پس از پر کردن فرم درخواست و ارائه مدارک مربوطه به گمرک، آنها را بررسی می کنند و پس از حدود یک ساعت کاپوتاژ خودروی شما در ترکیه انجام می شود.

برگه کاپوتاژ خودروی شما بین 6 ماه تا 1 سال وابسته به نوع آن اعتبار خواهد داشت و در نظر داشته باشید که این برگه بعد از اتمام زمان مقرر شده قابل تمدید خواهد بود، اما اگر قصد فروش خودروی خود را داشتید باید آن را باطل کنید.

تعریف کاپوتاژ ماشین شخصی

کاپوتاژ ماشین به معنای گرفتن مجوز خروج از کشور برای ماشین شخصی‌تان خواهد بود و از اداره گمرک ایران صادر می‌گردد. مدت زمان اعتبار کاپوتاژ یک‌ساله بوده و چنانچه کمتر از یک ماه از اعتبار آن باقی‌مانده باشد، باید نسبت به تمدید آن اقدام کنید.

 

 

 

گواهینامه بین المللی

برای اینکه در ترکیه بتوانید رانندگی کنید شما نیاز به مجوز دارید و باید گواهینامه بین المللی همراه خود داشته باشید.

گواهینامه رانندگی بین المللی ترجمه گواهینامه رانندگی ملی شما است و به رانندگان اجازه می دهد تا در کشورهای خارجی وسایل نقلیه را رانندگی کنند. شما همیشه باید این گواهینامه خود را همراه با مدارک شناسایی ملی خود در اختیار داشته باشید.

اگر قصد دریافت گواهی بین المللی در ترکیه را دارید، باید اول فرم درخواستی گواهینامه را پر کنید. برای انجام این کار نیاز به اصل گواهینامه ملی، عکس پرسنلی 3×4 و پاسپورت خود دارید.

در این مرحله با ترجمه گواهینامه ملی و ارائه مدارک مذکور، مجوز بین المللی شما در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت IDL

برای دریافت باید مدارک زیر را به کانون تحویل دهید یا در سایت بارگذاری کنید:

  • اصل گواهینامه نامه رانندگی ملی با حداقل اعتبار یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین المللی یک ساله و حداقل سه سال برای نوع سه ساله
  • یک قطعه عکس تمام رخ ۴*۳ (با حجاب اسلامی برای بانوان)
  • گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)
  • اصل یا کپی اول پاسپورت
  • تکمیل فرم درخواست
  • پرداخت هزینه­‌های اعلام شده بر اساس نوع درخواست
  • همراه داشتن شناسنامه وکیل یا اعضای درجه خانواده متقاضی برای دریافت مدارک

برای رانندگی در هر کشوری باید مدارکی را هم همراه خود داشته باشید. حتماً از قبل بسته به نوع کشور مورد نظر خود، مدارک مورد نظر را همراه داشته باشید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط