5/5 - (1 امتیاز)

تاریخچه محله بالات

محله بالات در استانبول یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های شهر به حساب می‌آید که جزئی از منطقه فاتح است. این محله دلنشین در قسمت اروپایی استانبول قرار گرفته و در گذشته یونانی‌ها و یهودیان زیادی در آنجا زندگی می‌کردند. در مورد ریشه اسم بالات نیز حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد ولی احتمالا این نام از واژه یونانی پالاتیون به معنی قصر الهام گرفته است. چرا که در گذشته قصری باشکوه در آنجا قرار داشته است. بد نیست بدانید که زلزله‌ای مهیب در گذشته باعث شد تا محله بالات رونق خود را از دست بدهد و ساکنین آن راهی بخش‌های دیگر استانبول شوند. البته این به معنای پایان عمر این منطقه نبود، چرا که به مرور زمان دوباره رونق خود را به دست آورد و افرادی زیادی در بناهای رنگارنگ و بامزه آن ساکن شدند.

 

 

 

ویژگی‌های محله بالات

قدم زدن در محله ی بالات استانبول مثل گشت و گذار در دل صفحات تاریخ است! شاید بپرسید چرا؟ دلیل آن هم روشن است. وجود خانه‌های بزرگ و کوچک رنگارنگ، مغازه‌های نقلی و کوچه‌های سنگ فرش همگی باعث شده تا محله بالات به منطقه‌ای توریستی تبدیل شود. در کوچه‌های نه چندان بزرگ آنجا که قدم می‌زنید گویی که به گذشته‌های دور سفر کرده‌اید و اصلا فکر نمی‌کنید که در قرن ۲۱ هستید. وجود کافه‌ها و رستوران‌های کوچک و بزرگ با فضای قدیمی نیز باعث شده تا آرامشی از جنس سفر به گذشته را تجربه کنید؛ گویی که جزئی از مردمان آن دوره هستید! البته در گوشه و کنار خیابان نیمکت‌های قرار دارند که برای لحظاتی چند می‌توانید در آنجا نشسته و تجدید قوا کنید. دیدن بناهای رنگارنگ بزرگ و کوچک در کنار هم شاید چیزی باشد که در هر شهری دیده نشود، ولی به شدت چشم را نوازش می‌دهد و وسوسه می‌شوید که کنجاویتان را برطرف کنید. اگر روزی بخت با شما یار شد و به منطقه توریستی بالات رفتید، حتما دوربین عکاسیتان را همراه ببرید و تصاویری ناب ذخیره کنید.

در محله بالات از کجا دیدن کنیم؟

اکنون شاید این سوال برایتان مطرح شود که در محله ی بالات استانبول از کجاها دیدن کنیم؟ در جواب باید گوییم که باید یک روز تمام را به گشت و گذار در این منطقه جادویی اختصاص دهید. چرا که با مکان‌های متنوع خود شما را به سفری به قعر تاریخ می‌برد. دانشگاه قدیر خاص (کادیر خاص) یکی از بناهای بزرگ این ناحیه است که با معماری زیبای خود آرامش را تقدیمتان می‌کند. بعد از کمی پیاده‌روی به کلیسای سنت استفان بولگار می‌رسید که در نزدیکی دریا قرار گرفته است و چشم‌اندازی رویایی دارد. حتی تصور اینکه در بنایی مذهبی و پر از آرامش در کنار دریا قدم بزنید و صدای مرغان ماهی‌خوار را بشنوید، حس و حالتان را دگرگون می‌کند.
البته اینجا تنها زیبایی محله بالات نیز و منطقه کولی‌ها نیز در نوع خود جذاب و تماشایی است. این منطقه که همچنان ساکنان خود را حفظ کرده است، جایی عالی برای عکاسی کردن و ماجراجویی محسوب می‌شود. پس از دیدن آن غافل نشوید. در ادامه گشت و گذارتان به کالج ارتدوکس یونانی می‌رسید که با بنای ۵۰۰ ساله و قرمز رنگ خود توجه‌تان را جلب می‌کند. از پنجره‌های این بنا می‌توانید کل استانبول را در زیر پایتان ببینید، پس فراموش نکنید که بازدید از آن را در برنامه خود قرار دهید. دمیر کلیسا، کنسیه آهریدا و کلیسای چورا یکی دیگر از دیدنی های استانبول در محله بالات است که با معماری باشکوه خود شما را افسون می‌کنند و به روزهای دور استانبول می‌برند.
پس اگر به این محله پا گذاشتید، حتما آن‌ها را هم بازدید کنید. کلیسای سنت جورج نیز از دیگر جاذبه های تاریخی ترکیه در بالات استانبول است که دیدن آن به هر گردشگر ماجراجویی به شدت پیشنهاد می‌شود. در نهایت پس از ماجراجویی در دل کوچه‌های تنگ و رنگارنگ بالات می‌توانید در کافه وودینا توقف کرده و خود را به یک فنجان قهوه به همراه باقلوای ترکی مهمان کنید.

چند نکته در مورد محله بالات

– امروزه تعدادی از بناهای محله بالات استانبول به کافه تغییر کاربری داده‌اند.
– همچنان تعدادی از یهودیان و یونانی‌های ترکیه در بالات زندگی می‌کنند.
– از آنجا به آسانی و با پای پیاده می‌توانید خود را به بندر شاخ طلایی برسانید.
– فراموش نکنید که از فروشگاه‌های آنجا کارت پستال‌های خاص بالات را به یادگار بخرید.
– لازم به یادآوری است که گالری‌های متنوع بالات نیز در نوع خود خارق‌العاده‌اند.
– کلیسای سنت استفان در سده ۱۸۰۰ و کاملا از آهن ساخته شده است.

 

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط